Kā varētu izskatīties jauna pasažieru osta?

Kā izskatīsies Rīgas jaunā pasažieru osta un tās apkārtne? Novembra noslēgumā tiks izsludināts starptautisks skiču konkurss, taču jau tagad zināms, kur atradīsies jaunais ostas pasažieru terminālis. Vēsta TV3 raidījumā "900 sekundes". Sižetu vari noskatīties šeit. 

Padomju laikā būvētā Rīgas pasažieru osta jau ilgstoši atstāta bez uzmanības. Tradicionāli Rīgas ostā galveno peļņu nesa enerģētikas kravas, bet ienākumi no pasažieru apkalpošanas bija mazākumā. Tagad kara un sankciju dēļ līdzšinējās peļņas kravas Rīgā ienāk ļoti maz. Tāpēc iecerēts attīstīt pasažieru plūsmu.

Aizvadītajā gadā pasažieru ostā piestāja 99 kruīza kuģi un tika apkalpoti teju 76 000 pasažieru. Jāņem vērā, ka aptuveni ceturtā daļa no apkalpotajiem kruīza kuģu pasažieriem neredz pat tagadējo pasažieru ostu. Gadā aptuveni 19 000 tūristu pilsētas apskate sākās Daugavas otrajā krastā, Krievu salā.

Lielākajiem kruīza kuģiem piestāt tagadējā Rīgas pasažieru ostā nav iespējams. Tāpēc tiem nākas pietauvoties Krievu salā, kas ir 12 kilometru attālumā no Vecrīgas. Tāpēc Rīgas viesiem pilsētas apskate sākas ar kokmateriālu un beramkravu aplūkošanu. Tā teikt, viņi ienāk pilsētā caur sētas durvīm.

Projektā paredzēta arī Daugavas padziļināšana un paplatināšana, lai lielie kruīza kuģi varētu ienākt līdz jaunajai pasažieru ostai.

“Riga Ropex terminal” vadītāja Jūlija Bērziņa demonstrē viņu ieceri, kā izskatīsies jaunā Rīgas pasažieru osta. Šis terminālis atradīsies uz ziemeļiem no līdzšinējās pasažieru ostas, uzreiz aiz Andrejsalas eksporta ostas teritorijā. “Ir nokomplektēta žūrija, gaidām atbildi no pēdējā uzaicinātā dalībnieka,” viņa stāsta.

Novembra beigās tiks izsludināts starptautisks arhitektoniskais konkurss, kura uzvarētājs projektēs jauno Rīgas pasažieru ostu.

“Arhitektoniskais konkurss attiecībā uz termināļa ēku, kurā trešā daļa būs termināļa funkcijām un divas trešdaļas citām funkcijām. Daļu no šīm funkcijām varēs izmantot iedzīvotāji, piemēram, veikaliem, kafejnīcām un cita veida,” saka Bērziņa.

Iecerēts arī Ro-Ro kravu terminālis apkalpos pašbraucošas kravas. Tradicionāli tās ir militāras – tanki, bruņumašīnas un kravas treileri. Tieši Ro-Ro terminālis uz Rīgu paredzams atvedīs atpakaļ “Tallink” prāmjus vai kādu citu regulāro prāmju kompāniju.

Uzbūvējot jauno pasažieru ostu un Ro-Ro kravu termināli, jau pirmajā gadā paredzams Rīgā ienāks 150 kruīza kuģu. Savukārt, atjaunojot regulāro prāmju satiksmi, pasažieru skaits sasniegs 800 000 – tas ir desmit reižu vairāk nekā aizvadītajā gadā.