Krasta stacijas ēkai otra elpa

Pērnās vasaras vidū Andrejsalā no dzelzceļa tīkla tika atslēgta vēsturiskā ostas ogļu dzelzceļa stacija "Rīgas Krasta".

Vilcienu masīviem vairs nekursējot, darbi turpinās ne vien pie sliežu demontāžas, bet arī "Krasta stacijas" ēkā, kur pēc arhitektu biroja “Sudraba arhitektūra” un Reiņa Liepiņa izstrādāta projekta paredzētas gan biroju telpas, gan apkaimes iedzīvotājiem pieejamas publiskās zonas. Darbu laikā ir plānots saglabāt stacijas ēkā esošās vēsturiskās vērtības.

“Krasta stacijā ir gan ātrijs, gan virsgaismas. Vidējās virsgaismas konstrukcija un pat stikli ir saglabājušies bēniņos zem skārda jumta, bet abām sānu virsgaismām palikušas vien spāres. Visas trīs virsgaismas paredzēts atjaunot, līdz ar to ātrijā būs pietiekams dienasgaismas daudzums, kā tas tika paredzēts oriģinālajā projektā. Dienasgaisma ir šī projekta viens no vadmotīviem. Projekta ietvaros tiks izbūvētas arī bēniņu telpas ar jauniem jumta logiem abos ēkas galos,” projektu komentē “Sudraba arhitektūra”.

Stacijas ēka Andrejsalā ir atradusies jau vairāk nekā 100 gadus. Kāda ir šīs ēkas vēsture un kas tajā atradās līdz šim? Esam apkopojuši pāris vēstures faktus par šo stratēģiski nozīmīgo staciju.

1907. gadā Andrejostā ekspluatācijā tika nodota “Rīgas Krasta” stacija. Tolaik stacijas kompleksā ietilpa 10 ēkas.
Krasta stacijas pamatfunkcija bija dzelzceļa kravu administrēšana, bet 20. gadsimta. 20. gados tā tika izmantota arī pasažieru pārvadājumiem.
Otrā pasaules kara laikā pievadceļi stacijai tikai izpostīti, un tos atjaunoja 1947. gadā.
Krasta stacija 2020. gada 28. jūlijā tika atslēgta no kopējā dzelzceļa tīkla un pārstāja pildīt līdzšinējās funkcijas, paverot jaunas iespējas šai vēsturiskajai ēkai.